Salvador Dali właściwie: Salvador Domènec Felip Jacint Dalí i Domènech, marquès de Dalí de Púbol urodził się 11 maja 1904 w Figueres w Hiszpanii, zmarł 23 stycznia 1989 tamże- kataloński malarz.
Jeden z najbardziej skandalizujących twórców XX wieku.
|
Autoportret |
|
Wąsy Dalego 1950 |
|
The Weaning of Furniture-Nutrition 1934 |
|
Echo morfologiczne 1936 |
|
Dłoń 1930 |
|
Głowa kobiety w kształcie bitwy 1936 |
|
Koszyk z chlebem 1945 |
|
Rozmowa sentymentalna 1944 |
|
Bitwa w chmurach 1974 |
|
Gali zamek Pubol 1973 |
|
Dezintegracja uporczywości pamięci 1954 |
|
Słońce Dalego 1965 |
|
Three Apparitions of the Visage of Gala 1945 |
|
Pierrot Lunaire 1978 |
|
Trzy wspaniałe tajemnice Gali 1982 |
Swoją znakomitą sprawność warsztatową zawdzięczał studiom w Akademii San Fernando w Madrycie (1921 – 1923). Jego wczesne fascynacje kierunkami awangardowymi w plastyce (futuryzm, kubizm, włoskie malarstwo metafizyczne), zmieszane ze skłonnością do tradycyjnego, akademickiego obrazowania, uzyskały intelektualną podbudowę w psychoanalizie. Wpływy lektury Zygmunta Freuda były już widoczne na pierwszej wystawie Dalego w Barcelonie (1925) i wyprzedziły związanie się malarza z paryskimi surrealistami (1927 – 1928, oficjalnie w 1929).
Dali stał się jednym z najbardziej aktywnych przedstawicieli surrealizmu.
W 1930 w książce
La femme visible Dali wyłożył swoją surrealistyczną „paranoiczno-krytyczną” metodę będącą - jak twierdził artysta - „spontaniczną metodą poznania irracjonalnego, opartą na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji”. Malował więc – czasami nawiązując do znanych dzieł sztuki minionych wieków – senne wizje krajobrazów, postaci ulegających przemianom, rozpływających, rozciągających się (Uporczywość Pamięci, 1931; Kanibalizm jesieni, 1936). Bardzo często odwoływał się do obsesji erotycznych, nie wyłączając także sadyzmu. W kilku obrazach pojawiły się również aluzje do wojny domowej w Hiszpanii, a potem II wojny światowej (Geopolityczne dziecko obserwujące narodziny nowego człowieka, 1943).
W zakresie stylistyki malarskiej Salvador Dali wiele zawdzięczał innym surrealistom, szczególnie Maxowi Ernstowi i Yves’owi Tanguy, ale przede wszystkim sprawnie trawestował sposób modelowania, światłocień i efekty iluzjonistyczne malarstwa XVI-XVII wieku oraz realizmu XIX wieku. Spójna i sugestywna wyobraźnia Dalego ujawniała się także w jego przedmiotach o charakterze symbolicznym, w esejach (m.in. o architekturze Antoniego Gaudiego; o malarstwie prerafaelitów), w twórczości literackiej i współpracy filmowej z Luisem Bunuelem (scenariusze głośnych filmów Pies Andaluzyjski czy Złoty wiek). Wykluczony przez Andre Bretona w 1934 z ruchu, Salvador Dali uważał się jednak nadal za prawdziwego surrealistę. Dla członków grupy nie do przyjęcia była zamykająca drogę wolnym interpretacjom obsesyjna monotematyczność dzieł Dalego, a także jego polityczne sympatie (kierowane ku faszyzmowi i generałowi Franco). Mimo zerwania, oraz mimo głośnego, zadeklarowanego w 1936 powrotu do klasycyzmu, do końca życia konsekwentnie uprawiał metody i stylistykę plastyczną surrealizmu. Jego niezliczone wypowiedzi teoretyczne i dzieła, w tym także swoiste spektakle, w które zamieniał swoje występy publiczne, stały się dla większości odbiorców na całym świecie typowymi przykładami tego kierunku.
W latach 1940 – 1948 Salvador Dali przebywał w Stanach Zjednoczonych, po czym osiedlił się w rodzinnej Katalonii, skąd epatował ekscentryzmem, kreował kult osoby własnej i swojej żony Gali, i gdzie napisał
Dziennik geniusza oraz stworzył, w Figueres- własne
Muzeum (1974). Cechowała go nadal ogromna potrzeba rozszerzania działalności na kolejne dziedziny (rzeźba w brązie i w krysztale, scenografia do baletów, projektowanie mody, grafika). Do najbardziej kontrowersyjnych działalności Dalego należą obrazy religijne, powstałe w wyniku rzekomych uniesień wiary artysty, w których odwoływał się m.in. do baroku włoskiego i hiszpańskiego, a także akademizmu XIX wieku. Rezygnował w nich z pełnego repertuaru swoich surrealistycznych chwytów (Ostatnia wieczerza, 1955). Jego wystawy nieustannie odnoszą komercyjny sukces na całym świecie, a postać Salvadora Dali stała się częścią współczesnej kultury masowej.
Uwielbiam :)
OdpowiedzUsuńPejzaż z motylami i Różę bardzo :)
Moja największa inspiracja od lat. KOCHAM twórczość Dalego!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
...alkai...