sobota, 26 marca 2011

Stanisław Noakowski

Stanisław Noakowski urodził się 26 marca 1867 r. w Nieszawie,
zmarł 1 października 1928 r. w Warszawie. Architekt, malarz, rysownik, historyk sztuki.
Odkryłam jego twórczość niedawno i aż mi wstyd! Malował takie akwarele z motywami architektonicznymi,że aż mnie ciarki przechodzą.
Nieskromnie napiszę,że czuję z Profesorem braterstwo dusz i kreski- szybkie pociagnięcia,mocne cieniowanie przypominają mi moje szkice plenerowe.
Oczywiście ja luźnej traktuję formę,bardziej malarsko, mniej dosłownie ale przysięgam-gdybym tak jeszcze 20 lat poćwiczyła to kto wie :)?


Studiował na Wydziale Architektury ASP w Petersburgu w latach 1888 - 1898.
W 1895 r. jako stypendysta Akademii odbył podróże po Europie -
Włochy, Czechy, Niemcy, Anglia.
Po studiach w 1899 r. przeniósł się do Moskwy, gdzie wykładał w Szkole Stroganowskiej Przemysłu Artystycznego, a od 1907 r. w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury.
Po powrocie do Warszawy był od 1919 roku wykładowcą historii sztuki na Wydziale Architektury Politechniki, a od 1923 r. wykładowcą historii sztuki w Szkole Sztuk Pięknych.





Pocztówki z reprodukcjami dzieł Stanisława Noakowskiego,
Cykl - "Polska", Italia Fantastica" i inne można przeglądać w zasobach biblioteki cyfrowej Politechniki Warszawskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz