środa, 6 kwietnia 2011

Raffaello Santi

Rafael Santi urodził się 6 kwietnia 1483 r. w Urbino , zmarł 6 kwietnia 1520 w Rzymie.
Daty jego urodzin i śmierci miały miejsce w Wielki Piątek, Giorgio Vasari uznał go w swoich Żywotach za boskiego artystę – boga sztuki.

Wszechstronne wykształcenie zdobył na dworze w Urbino. Przed 1500 rokiem przeniósł się do Perugii do słynnej pracowni Pietra Vannucciego, zwanego Perugino.W 1503 rozpoczął krótką współpracę z innym wybitnym malarzem – Pinturicchio, przy zdobieniu sali biblioteki w Sienie. Od 1504 roku mieszkał we Florencji, gdzie zetknął się z najsłynniejszymi wówczas malarzami, Leonardem da Vinci i Michałem Aniołem. W 1508 wyjechał do Rzymu i pracował przede wszystkim dla papieży Juliusza II i Leona X.
Na dworze papieskim rywalizował z Michałem Aniołem.
Od 1514 nadzorował budowę Bazyliki św. Piotra, a jako prefekt starożytności rzymskich prowadził wykopaliska mające na celu poznanie budowli starożytnego Rzymu.
Rafael zmarł na atak febry w swoje 37 urodziny. Już za życia został okrzyknięty geniuszem, po jego śmierci opłakiwali go w swych wierszach wybitni poeci. Rafael był zaprzyjaźniony z wielkimi humanistami swojej epoki jak Baldassare Castiglione czy Bernardo Dovizi da Bibbiena. Przyjaźnił się i rywalizował z innym artystami, prowadził też żywą korespondencję z Albrechtem Dürerem.

Do poczytania,pooglądania polecam stronę w języku polskim o Stanzach  Rafaela.
Naturalne,że nie potafiłam wybrać z różnorodności i bogactwa jego prac.
Oto kilka,które dają obraz jego geniuszu :


Autoportret

Portret Bindo Altovitiego

Fornarina

Autoportret z przyjacielem

Elisabetta Gonzaga

Galatea


Madonna ze szczygłem

Madonna z różami

Św.Jerzy ze smokiem

Koronacja NMP

Madonna Sykstyńska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz